California über alles

Nissan Sunny Traveller 1.6 SLX California tartósteszt

2001.07.06. 11:39

1991. Már hanyatlóban a Gorenje kereskedők forgalma Kismartonban, és egy szép őszi napon, ami épp egybeesik Mao Ce-tung halálának huszonötödik évfordulójával, több Fiat (600, 850) és két Trabant (egy használtan vásárolt és egy fóliás) után az új munkaadó jóvoltából begördült a család első nyugati (értsd: távol-keleti) autója.

Nyugati, mint Buster Keaton, hiszen a márkának ekkor még nincs magyarországi forgalmazója, gyakorlatilag az Autó-Motor és külföldi ismerősök véleményére támaszkodva került látószögbe az 1.6-os kombi, ami kipróbálás után azonnal második és kieső helyre taszította az addig versenytársként figyelgetett Fiat Tipot. Legközelebbi beszerzési helyként Bécs adódott, ahol a Tarbuk névre hallgató Nissan kereskedésben 124.000 schillinget kellett leszurkolni az autóért.

 
   
     

Hogy mennyire volt nagy szám egy ilyen autó akkoriban? Valószínűleg nem nagyon, de mégiscsak egy zsír új, 4km-es, exkluzív SLX és California címkéket villantó járgányról volt szó, amiből még nem sok szaladgált. És hogy miért California? Mert a napfény államában mindenki lehúzott ablakkal közlekedik, hogy kihallatszódjon a címben említett Dead Kennedys himnusz. California = elektromos ablak - bár a hátsó ablakokat csak Ladásan félig lehet lehúzni. A belteret egységesen finom hajszálérhálózat-rendszer mintájú, kellemesen lassan, de annál maradandóbban porosodó műanyagok borítják, az ülések keményre tömöttek, és 140kg alatt mindenkit zokszó nélkül megtűrnek magukon.

 
   
  

És természetesen ott volt a rádió, amit hallani is lehet, elöl-hátul 2-2 hangszóróból szól, de a legnagyobb meglepetést az 1.6-os motor csöndes járása és az utastér hangszigeteltsége okozta. Egészen eddig a találkozásig lineáris kapcsolat létét feltételeztem az utastérben érzékelhető zajszint és a gépjármű sebessége között. Most viszont szemléletváltás következett, amikor a 90LE-s csoda szolid légyzümmögéssel adta tudtunkra az 5500 körüli fordulat elérését, miközben az aszfaltra szabadította a rettenetes 136Nm-es nyomatékot. Megjegyzem ilyen nem sokszor fordult elő, lévén Anyuka, anyuka és nem a felpolcolt mellű szőke a Team Knight Riderből, előnyben részesíti a megfontolt haladást a jobbról 170-nel történő előzésnél az Etele úton.



 
   
     

Apropó 170. Gyári adatok szerinti végsebessége 173km/h, amit a megtett debreceni, dunaújvárosi ámokfutások igazoltak. Az elöl keresztben beépített, soros, négyhengeres DOHC vezérlésű motor 100-ra pedig 11.2sec alatt gyorsítja a Sunny-t a könnyedén és határozottan kapcsolható ötsebességes váltó segítségével, aminek egyetlen gyenge pontja a rükverc, ami kis erőlködést igényel.

 
   
  

Csempe és csapatszállítóként is első osztályú segéderő, közreműködik nagybevásárlásnál, költözésnél, építkezésnél, de legnagyobb erénye talán a japános megbízhatóság. Emberi figyelmetlenség által okozott hibáin kívül komolyabb baja soha nem volt, cserébe rendszeresen járt a kötelező szervizekre, amik egészen az elmúlt pár évig nem okoztak különösebb érvágást: a 70000km-es szerviz 18.410, a 80000-es 24.030Ft-ba került, és még a 130.000-es is alulról közelítette meg a harminc rugót. Igaz, valamit elnézhettek ez utóbbinál, mert alig három héttel későbbről egy 31.650Ft-os nyugta tanúskodik az ékszíjak és az első fékbetétek cseréjéről.

 
   
     

A szerviztörténet másik érdekes epizódja az úgynevezett "Apró alkatrész". Ez akkor vált a kocsi szerves alkotóelemévé, amikor egy tévedéséért példás büntetésben részesült galamb összetörte az első szélvédőt, amit 93.575 forintért cseréltek, melyből az utolsó tétel a fent nevesített "Apró alkatrész" volt 1.249Ft értékben. Kilétét az óta is homály fedi, de szerényen szolgálja az egységet, és egyelőre az új szélvédő sem látszik kiesni. A matematikaóra utolsó részében a műszaki vizsgát vesszük: a tavaly tavasszal megtörtént nagy esemény díja 18.750Ft, a felkészítés rá 25.237Ft volt, ezt két hónappal utána követte a féltengely gumiharangjainak és a gömbfejeknek a cseréje, ami 31.505Ft-ot kóstált.

 
   
  

Mint a fentiekből is kiderül, a Nissan Sunny fenntartása nem igényel csillagászati összegeket, viszont nagyon jó autó. A szervokormány hihetetlenül kényelmes mozgatásáért cserébe elnézzük, hogy kicsit pattogós a futómű, de ez csak hozzájárul a mai kombikhoz képest alacsony üléshelyzet, és a kisközepes méretű, jó fogású kormánykerék által keltett "sportautós" érzet erősítéséhez. Jó benne gyorsan és nagyon befűteni télen, elmenni vele Rómába szemtelenül sok csomaggal nyáron. Az egész autó szeretnivaló lény, a maga arcátlanul egyszerű és mára már túlhaladott formája ellenére.

 
   
     

Viszont a vicc, hogy eltelt tíz év és a Sunny továbbra is majdnem ugyanezt hozza. Igaz, a fogyasztás már inkább 10-11 liter folyamatos városi használatban - a mester már nem is nagyon győzködi anyámat az időnkénti országúti meghajtás fontosságáról -, a váltó már nem annyira határozott, a kesztyűtartót is nehezebb becsukni, az antennát letörte a mosó, a csomagtartó fogantyúja veszélyesen megfáradt, a kocsi alul kicsit barnás és a szellőzőrendszer kinti-benti keringetés átkapcsoló gombja a 43. csere után is újból eltört, úgyhogy az elmúlt két évet ugyanabban az állásban töltötte. Több mint 150.000 megtett km után alapjában véve azonban semmi olyan problémája nincs, amit pénzzel és minimális utánajárással ne lehetne rendbe hozni, egy következő tízéves periódusra.

 
   
  

Anyuka azóta új autó vásárlását tervezi, de még nem tudtak elszakadni egymástól. Az is egyre biztosabbnak tűnik, hogy én nem fogom megörökölni. Viszont az még biztosabb, hogy a második tulajdonos imádni fogja, még ha nem is feltételenül Dead Kennedys-t fog hallgatni benne.

Nissan Sunny Traveller 1.6 SLX California műszaki adatok

Felépítés: 4 ajtós, kombi, 5 ülés
Motor: Soros, 4 hengeres, 16 szelep, felül szelepelt, felül vezérelt két vezérműtengellyel
Lökettérfogat: 1597cm3
Teljesítmény: 90/66 LE/kW
Max. nyomaték: 136Nm/4000ford./min
Erőátvitel: Elsőkerékhajtás, 5 fokozatú kéziváltó

Méretek
Tengelytáv: 2400mm
Nyomtáv, elöl/hátul: 1435mm/1435mm
Hosszúság x szélesség x
magasság: 4175mm x 1665mm x 1520mm
Saját tömeg: 1076kg
Megengedett össztömeg: 1570kg
Csomagtér: 460l/1600l
Üzemanyagtartály: 50l

Menetteljesítmények:
Gyorsulás, 0-100km/h: 11.2sec
Végsebesség: 173km/h
Üzemanyag: 95-ös ólommentes

Szervizköltségek:
70.000km 18.410Ft
80.000km 24.030Ft
130.000km 28.415Ft
Szélvédő csere 93.575Ft
Vizsga (2000) 18.750Ft
Ékszíj, első fékbetét csere 31.650Ft

Jelenlegi piaci árak:
1991-es, Nissan Sunny 1.6i kombi 1.150.000Ft Forrás: www.autodata.hu
1993-as, Nissan Sunny 1.6 kombi 1.090.000Ft Forrás: www.autoexpo.hu
1992-es, Nissan Sunny 2.0D kombi 1.150.000Ft Forrás: Képes Autó Expressz
1994-es, Nissan Sunny 1.6LX kombi 1.090.000Ft Forrás: Képes Autó Expressz
1993-as, Nissan Sunny 1.6SLX kombi 1.090.000Ft Forrás: Képes Autó Expressz

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.