Akár az igásló

Ford Ranger 2,5 Turbodiesel - 2000

2000.09.11. 10:06

Ismét egy legenda érkezett hozzánk: a totalcar tesztjének alávetett Ford Ranger annak az F sorozatnak a leszármazottja, amelyből 26 milliót adtak el világszerte és amely 16 évig vezette az Egyesült Államok értékesítési statisztikáját. Az európai piacra történő bevezetés érdekében közös fejlesztésbe kezdtek a Mazdával - ennek eredménye egy massziv, mégis elegáns pick-up lett.

 
   

A hazai vállalkozók egyre szélesedő palettáról válogathatnak ilyen modellekből - gondoljunk csak a legközelebbi rokonra, a tavaly ősszel bevezetett Mazda B szériára. A Mazdában részvénytulajdonnal bíró Ford a hasonlóságot nem is titkolja. Az F sorozat európai megjelenését a dízel erőforrás hiánya késleltette, ezért a Rangerbe kétféle, a Mazda által kifejlesztett dízelmotor került:ezek 2,5 literesek, hengerenként három szelepes konstrukcióban, a szívó változat 78, a turbó pedig 109 lóerőt teljesit. Az általunk gyötört turbóváltozat kettes sebességfokozattól felfelé már versenyképes a városi forgalomban is, hiszen a robbanékonysághoz szükséges 266 newtonméteres nyomaték már kétezres fordulatnál rendelkezésre áll.

 
   

Érthető módon azonban a jármű terheletlen állapotban a városi aszfalton úgy pattog, hogy a hátsó ülésen utazók tengeribetegek lesznek. Ez a rugózás azonban nélkülözhetetlen volt, amikor a forróságban betonszerűre keményedett szántóföldi ugratókra került a sor. Az összkerékhajtást opcióként kétfokozatú terepváltó egészit ki. Az első kerékagyat távvezérléssel lehet működtetni: a zárás szükség esetén automatikus, oldani a műszerfalon található kapcsolóval lehet.

 
   

A terepfokozat 1:2,21 áttételű, ami ugyan nem kölcsönzött Land Rover-képességeket járművünknek, de biztonsággal vette többek között az erdészek Nivái által kimart erdei utakat a Pilisi Parkerdőgazdaságban. A meggyőző menettulajdonságok másik záloga a meghajtás mellett az megerősített létraváz, amely számítógépes méretezéssel készült és rendkívüli merevséget ad a járműnek. A sokféle gazdasági célra használható öszvér egyébként három fülkeváltozattal rendelhető: az egytonnás szimplakabinos elsősorban teherszállító, a négyüléses nyújtottkabinos sokoldalúan variálható szabadidő-autó míg a duplakabinos nagy raktérrel rendelkező személyautónak is beillik. A mi duplakabinosunk például 5 személy szállítása mellett még 800 kg terhet is elfuvarozott.

 
   

Igáslovat írtunk a címben, de helyesebb lett volna öszvérnek nevezni, hiszen a Ranger kisteherautóként vagy összkerekes terepjáróként egyaránt megállja a helyét, s mindeközben belső kiképzése a személyautók kényelmét kínálja. Az összkerékmeghajtású kivitelben alapfelszerelés a szervokormány, a központi zár, az elektromos ablakemelő és tükörállitás, a színezett üvegezés, az elektromos fényszórómagasság-állítás, az állítható magasságú kormánykerék és a fordulatszámmérő.

 
   

A biztonságról két első légzsák, valamennyi ajtóban oldalvédelem és elektronikus indításgátló gondoskodik. Szintén alapfelszerelés az önzáró differenciálmű és a terhelésérzékelő fékrendszer. Amit módfelett hiányoltunk: egy fellépő az utaskabinba. Hiába fogad személyautós kényelem, ha az azt megelőző beszállási tornamutatvány során már letöröltem a karosszériára ragadt összes piszkot a nadrágommal. Különösen áll ez a méreteihez képest is szűken nyíló hátsó ajtókra, ahová kényelmesen csak egy amerikai mintacsalád három tizenévese kúszhat be ily módon. A belső tükör is inkább egy Trabiba való, nem sok mindenre alkalmas. Jól kalibrálták viszont az ülések keménységét és kiváló az utaskabin zajszűrése is.

A tízezer kilométeres szervízperiódus a takarékos üzemmód egyik alappillére. Tesztautónk átlag 9 liter gázolajjal beérte, pedig országúton a 130-at is kipasszíroztuk belőle, nem beszélve az erdei ösvények meghódításánál olykor fullgázban pörgő motor igénybevételéről.

 
   

A Ford Ranger a vegyes vállalati formában működő thaiföldi AutoAlliance üzemben készül, amelyet 1995-ben alapított a Ford és a Mazda. Azért választották Thaiföldet, mert ez a világ második legnagyobb pick-up piaca az Egyesült Államok után. A gyár termékeit Ford és Mazda márkajelzés alatt értékesítik a világ több mint száz országában. A tervezett évi kapacitás 135 ezer darab, az idei hazai eladásokat a cég 220 darabban prognosztizálta. Csak összehasonlitásul: a megtévesztésig hasonló felszereltéségű Mazda B szériából 240 az idei eladási terv, a két modell ára egymással nem, csak a főleg japán konkurenciáéval verseng.

Az általunk kipróbált - légkondícionálóval is felszerelt - változat nettó ára 3,8 millió forint, ami áfásan is igen versenyképes a teljesítményben többet nem produkáló szabadidős terepjárók árával - ráadásul a csomagtér össze sem hasonlítható ezekével. Arra azonban a vásárlóknak számitaniuk kell, hogy ebben a kategóriában vastagabban fog a biztosítók tolla, egy ilyen monstrummal okozott káreseményben ugyanis jóval nagyobb sérülések keletkezhetnek a résztvevő járművekben.