Zápor a tajgából
Szöveges ítélet
A típus presztizsére jellemz?, hogy apám ajándékba kapta, munkadíj gyanánt, amikor pénzt nem akart elfogadni.
A kocsi egy fészerben állt hosszú évekig. Egyetlen rozsdafolt volt rajta: elöl az akku mellett a g?z kikezdte a csomagtartó alját. Jobb oldalán a kerék el?tt volt egy kb 3 cm-es mélység?, mintegy fél négyzetméteres horpadás. Egy Golf tört ott totálkárosra, amikor a Zaporozsec el?z? gazdája elfelejtette megadni neki a jobbkezet. Ez is illusztrálja az 1 mm-es lemezb?l készült kaszni merevségét.
A szovjet kollegák kora legjobb konstukcióiból rakták össze a járm?vet, kis hazai ízzel megbolondítva. Így lett a kaszni mintája az NSU, az els? futóm? Bogár, a hátsó BMW. A 968M motor már Lada karburátorral, dugattyúkkal, hajtórudakkal és szelepekkel készült. A gyújtás és a fékek a Moszkvics 408-ról jöttek. A V4-es motor eredeti szovjet, igen jó konstrukció.
Apám sokat járt a kocsival, mind Budapesten, mind vidéken. A Budapest-Gy?r távon 80 km/h átlagsebességgel, 4 személlyel 7 litert fogyasztott 100 km-re.
F?tése benzinkályhás, nagyon gyorsan felf?ti az utasteret. A füst a csomagtér alján, az els? kerekek között távozik. Talán ezért lehetett annyi "kigyulladt" Zaprozsecr?l szóló mendemonda. Egy kiadós ónos es? után az szabadban álló autót két perc alatt sikerült annyira felf?teni, hogy az ablaktörl?vel simán le lehetett törölni a felolvadt jégréteget. Egyetlen gond, hogy a f?tés szabályozása bináris: vagy megy, és akkor 40 fokos leveg?t fúj a sof?r térdére és az ablakra, vagy nem megy, és hamar kih?l a kaszni.
A sok információt nyújtó m?szerfalat nem egy mai autó megirigyelhetné. A gyári els? ülések kicsit vékonyak, kényelmetlenek. Ezen Moszkvics ülésekkel segítettünk. Hátul Lada hátsó ülések vannak, azokra nem volt panasz. A rugózás kellemesen lágy. A kocsi hasmagassága 22 cm. A külvárosi víztócsákon úgy lehet átgázolni, hogy nem kerül víz a szélvéd?re. Terepjáró képessége van olyan jó, mint a Wartburgnak.
Hátránya a nehézkes alkatrész-ellátás volt. A típus népszer?tlensége miatt szinte csak bontóból, bontani való autókból lehetett hozzá alkatrészt szerezni. Kellemetlen még, hogy az els? kerékdobok eléggé benyúlnak a lábtérbe, így a sof?r bal lábát nehézkesen lehetett elhelyezni.
Ritkán vezettem a járm?vet, de nagyon a szívemhez n?tt. A V4-es dübörgését nagyon jó bentr?l hallgatni. Pöccre indult, id?járástól függetlenül. A motort pörgetve dinamikusan lehetett vele haladni. Végsebessége könyv szerint 123 km/h, amit sosem próbáltunk ki. Hármasban 80-ig huzattam ki, de még lehetett volna pörgetni.
Jellegzetes külseje gyakran késztette mosolygásra, rácsodálkozásra a járókel?ket és a többi autóst.
Hibalista
- Légh?téses lévén nehezen bírták a motor tömítési a nyári hónapokat. A nem gyári, utángyártott, nem feltétlen belevaló tömítések hamar kiégtek, kikeményedtek, és akkor csöpögött az olaj mindenhonnan.
- Típushiba a durva kuplungkezeléskor eltör? féltengely. Nekünk karácsony este sikerült elpattintani.
- A gumisokra mindig frász jött, mert a bels? keréktárcsa nélküli felnit nem tudták felfogatni semmilyen gépre. Fékdobbal együtt kellett vinni, hogy tudjanak bánni vele.
Ide hordtam szervizbe
Magunk szereltük.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 56000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Tourist | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.8/10) |