Négyszázasok egymás közt

2003.04.29. 09:38

Autóstalálkozóra ritkán látogat autóval nem rendelkező riporter, de ez méginkább így van, ha jogosítványa sincs a tollforgatónak. Ilyenkor hozzá nem értőként érkezik a szerző, de azután rengeteg ismerettel távozik.

 
 

A 406-os Klub siófoki találkozójára Budapestről indulunk útnak. Előtte találka a Lurdy Ház tekintélyes méretű parkolójában, ahol a megjelentek többsége ismeri egymást. De az sincs nagy bajban, aki nem ismer senkit, a Peugeot barátok: a szerzőnek például kapásból hárman ajánlkoznak alkalmi sofőrnek. Kis autóvizit, hogy ki mivel jött, kinek mi a nem gyári extrája, aztán lassan indulhat a konvoj a Balaton fővárosába. A harminc kocsiból álló autókaravánban csak egy kakukktojás van: az egyik 406-os rajongó épp a Mazdájával jön, mert kedvencét szervizelik. Különben a márka szinte minden autója képviselteti magát: veteránoktól a 607-esig.

 
   
   

Budapestet nem olyan nehéz elhagyni: az M7-esen azonban már nem olyan jó a helyzet, mert konvojban vonulni nem egyszerű a sztrádán, különösképp, ha nem egyforma kapacitásúak a járművek. A találkozó első helyszíne a siófoki Peugeot Máté szalon, ahol még a helyi alpolgármester is tiszteletét teszi, hogy szóljon pár jó szót. De ez csak fél órás semmittevés után következik el, mert a regisztráció és az első emberi hang között eltelik ennyi idő. A szalon ráadásul a városon kívül van, így képtelenség a másnaposság elleni kúra. A közelben ugyanis semmi. A szomjhalált azért némi protekcióval sikerül elkerülni.

 
   
 

Papp Zoltán, a klub büszkesége: sorra nyeri a gyorsulási versenyeket, noha egy igazán nem fiatal, 10 éves 405-össel harcol a milliós autócsodák ellen. Bemutatják a klub másik hírességét Bognár Bélát is, aki pedig a Peugeot nemzetközi dizájn pályázatán került az első tíz közé 404-es makettjével. Kusz Sándor klubalapító értetlenkedik, miért nem segíti klubtársait a Peugeot hazai képviselete, mindenesetre ő már felhajtott egy szponzort Démi Attila személyében, aki meglepő módon viszont nem autókkal kereskedik, hanem betonnal.

 
   
   

De ez némileg mellékszál ahhoz képest, hogy például három működőképes veteránautó is felbukkan a rendezvényen. Két 404-es, illetve egy 403-as modell. A 404-esek csillognak villognak, míg a 403-ason látszik az időnek az a bizonyos vasfoga, de a tulaj tervezi a felújítását, ha már ennyi időt kibírt mellette az autó. A jobb bőrben lévő veterán akár 160 kilométeres óránkénti száguldásra is képes, ami a majd négyévtizedes életkort tekintve legalábbis nem rossz. Persze nem úgy gyorsul, ahogy a tuning 405-ös, de ez nem is feladat.

 
   
 

A legizgalmasabb program ezen a találkozón alighanem a gyorsulási verseny, aminek azonban itt igazi tétje nincs. Nem köttetnek fogadások, nincsenek díjak, a nyeremény legfeljebb a részvétel lehet. De ez nem zavarja a klubtagokat, próbálnak megküzdeni a gyorsulási verseny győztesével - mindhiába. Papp Zoltán ugyanis legyőzhetetlennek bizonyul. Se a 406-os kupé, sem pedig a hasonló felszereltségű 405-ös nem bír vele. Pappnak már az indulás utáni másodpercben fél méter előnye van. Igaz a hozzáértők hozzáteszik: ha nem kavicsos volna a terep, talán a kupé volna a gyorsabb, de kavicsok vannak a bajnok kocsi pedig négykerék meghajtású, ami itt döntő.

 
   
   

Démi Attila, Papp egyetlen támogatója szerint azért tud sokakat legyőzni patronáltja, mert járművének egy hajszálnyit hosszabb az egyese, mint a többieké. Démi szerint ez úgy lehetséges, hogy az autónak egy fogaskerékkel többje van, ez azt a hajszálnyi előnyt eredményezi, ami már elég a győzelemhez.

 
   
 

A gyorsulás után ebéd Balatonszemesen, aztán következne a meglepetés program, ám egy durva baleset miatt meghiúsul, hogy megtekinthessük a keszthelyi Festetics kastély leendő ékét, a világ legnagyobb hintókiállítását. Egy motoros baleset miatt ugyanis beláthatatlan kocsisor kígyózik Keszthely felé.

 
   
   

Jobb híján így a siófoki móló marad, ami persze elég jó, de nem kárpótlás a hintók helyett. Azért még egy csoportkép, hogy legyenek unokáknak mutogatandó képek, aztán búcsú azzal, hogy a nyáron újra ugyanott, vagy máshol.